Denemarken augustus 2019

Actief op pad in Zuid-Jutland

Trailen, hardlopen en wandelen om een stukje Denemarken te ontdekken. Een betere manier kan ik me niet voorstellen. Alleen op pad om het ‘Gendarmstien’ in drie etappes te trailen en met de rest van het gezin op een actieve manier dorpjes, steden en natuurgebieden ervaren.

Na aankomst in Uge, een gehucht in de gemeente Tinglev, hebben we eerst wandelend een stukje van het Gendarmenpad verkend in de buurt van het startpunt bij Skovby op het eiland Als.

5 augustus trailetappe 1 – Gendarmenpad – Skovby – Horuphav – Sonderborg – Gammelmark – 30 km/844 hm.

Het Gendarmenpad loopt van Skovby op het eiland Als via Sonderborg, Dybbol, het schiereiland Broager Land, Egernsund en Kollund naar Padborg aan de Duits-Deense grens. De totale lengte van de route is 84 km. In het begin van de vorige eeuw patrouilleerden hier de Deense grenswachten totdat dit in 1958 tot de taak van de politie ging behoren. Grote delen van het pad bleven bewaard en werden tot een route aan elkaar verbonden.

Net voor het dorp Skovby begint het pad bij een info paneel. Het asfalt wordt snel verruild voor een landelijk pad dat eerst nog even door de landerijen gaat, maar al snel afbuigt naar het water. Vaak loop je direct aan het water, soms zie je het als een doorkijkje tussen de bomen. De eerste woonkern is Horuphav met een haventje en strandjes.

Vanuit Horuphav loop je door het natuurgebied Trillen, een drasland met een rijk vogelleven. Vervolgens verder door de mooie loofbossen van Sonder naar Sonderborg, de hoofdstad van het eiland Als. Als je rent hou dan rekening met de boomwortels en maak wat foto’s van de kliffen en paden naar de vele strandjes.

Nadat je de boulevard van Sonderborg achter je gelaten hebt en via de brug bent overgestoken, loop je weer langs het water richting Dybbol waar ook veel prive strandjes zijn. Richting Gammelmark kies ik niet voor de alternatieve route, maar voor het strand. De vaart is er helemaal uit door het losse zand en de stenen. Bij de camping van Gammelmark strand eindigt mijn eerste etappe.

6 augustus – Ribe en Natuurpark Vadehavet Romo.

Ribe is het oudste stadje van Denemarken en we maakten hier een stadswandeling door het oude centrum. Vooral het bijna overal aanwezige water, de bruggetjes en de kerk waren voor ons het meest de moeite waard. Zoals altijd zijn we na een paar uur in een stad uitgekeken en daarom hadden we ook het in de buurt liggende natuurpark Vadehavet op onze route staan. We kozen voor Romo (Rolmeu), het meest zuidelijk gelegen en bewoonde Waddeneiland dat met een weg van 9 km verbonden is met het vasteland. Naast deze toegangsweg liggen prachtige ‘wetlands’ en schapenweiden waar op dat moment ook duizenden schapen graasden. Eenmaal op het eiland werden we onaangenaam verrast door het het toerisme dat hier op het breedste strand van Europa afkomt. Er mogen hier campers en auto’s het strand op en om nou in de diesellucht het strand op te gaan was niet aan ons besteed. Gelukkig heeft het eiland meer te bieden en we liepen hier een prachtige route door een heide landschap dat volop in bloei stond. Mijn trailhart ging sneller slaan van de singletracks, wortelpaadjes en zandheuveltjes; mooi!!!

7 augustus – Grasten en Egernsund.

We zijn er geen liefhebbers van om elke dag lang in de auto te zitten. Op 20 minuten rijden van onze vakantiewoning vonden we ‘Grastenskovene’, een landgoed in de buurt van Sonderborg bij het plaatsje Gråsten. (Gravenstein) Er loopt een gemarkeerde wandelroute van ca. 9 km door de stad Gråsten, langs de kant het water en door een deel van het bos, Een afwisselende wandeling. In Egernsund alvast de finishplaats opgezocht voor mijn tweede trailetappe,

8 augustus – Sonderborg.

Vandaag eens wat meer tijd uitgetrokken voor Sonderborg, hoofdstad van het eiland Als. De stad is omgeven door een mooi bos (waar ik een deel Gendarmenpad liep) en heeft een jachthaven, boulevard en strandjes. Het is wisselvallig weer dus we struinen van buiten naar binnen wanneer het nodig is. Heel relaxte sfeer hier, veel ruimte, uitnodigende Touristinfo, zeer smaakvolle broodjeszaak (Lagkagehuset) en uitzicht op 17 hoog (hotel Alsik – even reserveren) over de stad en omgeving.

9 augustus trailetappe 2 – Gendarmenpad – 27 km/374 hm.

Gammelmark strand – Kragesand – Brunsnaes – Broager – Rendbjerg – Egernsund havn.

Het eerste stuk vanaf Gammelmark is pittig door het strand, de kiezels en de keien. Ik schrik even als ik mijn voet verzwik, maar het blijkt mee te vallen. Vervolgens langs de kust van het Broager Land, een dun bevolkt schiereiland met een vaak ruige kust. De Stensigmose Klint, een steile kust in het noordoosten, die tot 40 meter uit de zee oprijst, is vermoedelijk de mooiste kuststrook langs het pad, en populair bij fossielenverzamelaars. In het zuiden van het eiland loop je weer direct op het strand, aan de voet van een imposante klif. Ten oosten van Kragesand zijn de bomen kromgegroeid en het lijkt alsof ze een tunnel vormen, vaak beschreven als de Kaerlighedstunnelen. (De tunnel der liefde)

Het strand ligt vol gele en rode bakstenen. Tussen Brunsnaes en Broager stonden in het verleden 70 baksteenfabrieken. Nu is er nog 1 die is ingericht als museum. (Cathrinesminde) Om bij het thema te blijven bouw ik mee aan een Steenmannetje en hobbel ik links en rechts over de stenige stranden.

Collage steen

Tussen Broager en Egernsund voert de route door vrij dichtbevolkt gebied. Dat betekent helaas ook nogal wat asfalt. Het jachthaventje voorbij Rendbjerg vind ik wel de moeite van een stukje wandelen waard. Tot slot voert het pad naar de havenplaats van Egernsund waar ik weer liefdevol ontvangen word. Deze trip bleef met 2.58 mooi binnen de 3 uur.

10 augustus – rustdag – Grasten.

Even wat gas terug nemen. Buiten was het onstuimig dus daar hoefden we niet veel te ondernemen. Nog wel even een paar uurtjes sportief bezig geweest door in Grasten een van de wandelroutes te doen rond het koninklijk slot. Vanwege het weer zat een bezoekje aan de paleistuin er nu even niet in.

11 augustus – Abenraa – Barso.

Ook passief kan sport leuk zijn. Mijn hart klopt nog steeds wat sneller als het over triathlon gaat. Deze dag was er een wedstrijd in Abenraa van profs tot recreanten. Even nog in dubio gestaan om de duathlon mee te doen, maar goed dat ik aan de kant bleef.  Het was bikkelen onder zware weersomstandigheden, maar prachtig om te zien.

Daarna doorgereden voor de overtocht met een pontje naar het eilandje Barso. Na een verkennende wandeling moesten we al weer terug vanwege de beperkte vaartijden. Bijzonder eilandje met slechts 22 inwoners, geen verharde wegen en ecologische landbouw en veeteelt.

collage barso
collage triathlon

12 augustus – Haderslev.

Weer een combi van stadje bekijken en in het buitengebied wat doen. Haderslev heeft best wat te bieden aan cultuur en winkelaanbod in de binnenstad en in het buitengebied is er op sportief gebied veel keus. Martin koos voor een uitdagende mtb track en Cobi en ik hielden het bij een wandeling in Pamhule skov. Prachtig bos met veel mogelijkheden voor een technische en uitdagende trail, maar aangezien de laatste etappe Gendarmestien er aan komt, vandaag geen optie.

collage 1

13 augustus – etappe 3 – Egernsund – Sandager – Sonderhav – Kollund – Krusa – Padborg – 27 km – 356 hm

De dag begint met regen en tijdens mijn run houdt het niet op. Ik ben voorbereid op een natte slotetappe, waarbij de ondergrond op delen glad is. Weinig foto’s ook, helaas.

De kuststrook tussen Rinkenaes en Stranderod is minder bevolkt dan voor Egernsund: verlaten steigers, vissersboten die op het water dobberen, een vuurtoren en kleine natuurgebieden zorgen voor veel afwisseling. Tot Sonderhav volg je eerst verder de schilderachtige kust. Tussen Sonderhav en Kollund gaat de route door het binnenland.

Aan het einde van het traject wordt de route heuvelachtiger en leidt over een reeks forse stuwwallen uit de laatste ijstijd. Een pareltje is het traject door het Kollund Skov, een uitgestrekt loofbos, dat mooie doorkijkjes op de Flensburger Förde biedt. Hier ben ik als trailer het best in mijn element.

Voorbij Krusa is nog een overblijfsel uit de ijstijd te zien: het Tunneldal, een diepe kloof, uitgegraven door enorme hoeveelheden smeltwater die door tunnels onder het ijs joegen. Een mooi stukje aan het eind van mijn eigen invulling van etappes van het Gendarmenpad. Bij Padborg ben ik aan het eindstation na 2 uur en 54 minuten.

14 augustus – Paleistuin Grasten.

Een tweede poging om de tuin van het koninklijk paleis te bekijken. Vorige week was de koninklijke familie er nog en dan sluit de tuin voor publiek. Het was de moeite om er voor terug te komen. Schitterende oude tuin met veel waterpartijen, doorkijkjes en bloemborders.

15 augustus – Tonder.

Laatste dag van de vakantie in Zuid Jutland met een regenachtige dag. Toch naar Tonder gereden en het stadje doorgelopen, winkeltjes gekeken waaronder een meubelzaak met Deens design om van te watertanden. Daarna de beeldentuin gezocht en gevonden. Niet groot, maar aardig om doorheen te lopen. Er staan ook imposante oude bomen in het parkje. Na de lunch terug naar het vakantiehuis om in te pakken en alles in gereedheid te brengen voor de terugreis. Hopelijk blijven ons wat files bespaard bij Hamburg als we morgen vroeg op pad gaan. Einde van een mooie vakantie waarin we veel ondernomen hebben.