Gendarmenpad Denemarken 2019

Gendarmstien – 84 km / 1571 hm – Zuid Jutland

Het Gendarmenpad loopt van Skovby op het eiland Als via Sonderborg, Dybbol, het schiereiland Broager Land, Egernsund en Kollund naar Padborg aan de Duits-Deense grens. De totale lengte van de route is 84 km. In het begin van de vorige eeuw patrouilleerden hier de Deense grenswachten totdat dit in 1958 tot de taak van de politie ging behoren. Grote delen van het pad bleven bewaard en werden tot een route aan elkaar verbonden.

Net als de eerder gelopen Eisleck Trail heeft de route het label ‘Leading Quality Trail – Best of Europe’. Het is in ieder geval een garantie voor een goede markering, in dit geval een blauwe agent op een wit vlak.

De Gendarmstien voert door licht golvend terrein met weinig hoogteverschillen en is niet zwaar. De hoogste heuvels komen amper boven de 40 meter uit. Je loopt over (bos) paden en stukken over het (stenige) strand. Bij de woonkernen is het asfalt onvermijdelijk. Het is dan ook een wandelpad en geen echte trailroute.

Verspreid over de vakantie deelde ik de route in 3 etappes in. Op de website staan er 5 etappes beschreven. Op het kaartje staat de etappe van Skovby naar Horuphav niet aangegeven.

Etappe 1 – Skovby – Horuphav – Sonderborg – Gammelmark – 30 km – 844 hm.

Net voor het dorp Skovby begint het pad bij een info paneel. Het asfalt wordt snel verruild voor een landelijk pad dat eerst nog even door de landerijen gaat, maar al snel afbuigt naar het water. Vaak loop je direct aan het water, soms zie je het als een doorkijkje tussen de bomen. De eerste woonkern is Horuphav met een haventje en strandjes.

Vanuit Horuphav loop je door het natuurgebied Trillen, een drasland met een rijk vogelleven. Vervolgens door de mooie loofbossen van Sonder naar Sonderborg, de hoofdstad van het eiland Als. Als je rent hou dan rekening met de boomwortels en maak wat foto’s van de kliffen en paden naar de vele strandjes.

Nadat je de boulevard van Sonderborg achter je gelaten hebt en via de brug bent overgestoken, loop je weer langs het water richting Dybbol waar ook veel prive strandjes zijn. Richting Gammelmark kies ik niet voor de alternatieve route, maar voor het strand. De vaart is er helemaal uit door het losse zand en de stenen. Bij de camping van Gammelmark strand eindigt mijn eerste etappe na 3 uur en 20 minuten lopen.

Etappe 2 – Gammelmark strand – Kragesand – Brunsnaes – Broager – Rendbjerg – Egernsund havn – 27 km – 371 hm.

Het eerste stuk vanaf Gammelmark is pittig door het strand, de kiezels en de keien. Ik schrik even als ik mijn voet verzwik, maar het blijkt mee te vallen. Vervolgens langs de kust van het Broager Land, een dun bevolkt schiereiland met een vaak ruige kust. De Stensigmose Klint, een steile kust in het noordoosten, die tot 40 meter uit de zee oprijst, is een van de mooiste kuststroken langs het pad, en populair bij fossielenverzamelaars. In het zuiden van het eiland loop je weer direct op het strand, aan de voet van een imposante klif. Ten oosten van Kragesand zijn de bomen kromgegroeid en het lijkt alsof ze een tunnel vormen, vaak beschreven als de Kaerlighedstunnelen. (De tunnel der liefde)

Het strand ligt vol gele en rode bakstenen. Tussen Brunsnaes en Broager stonden in het verleden 70 baksteenfabrieken. Nu is er nog 1 die is ingericht als museum. (Cathrinesminde) Om bij het thema te blijven bouw ik mee aan een Steenmannetje en hobbel ik links en rechts over de stenige stranden.

Collage steen

Tussen Broager en Egernsund voert de route door vrij dichtbevolkt gebied. Dat betekent helaas ook nogal wat asfalt. Het jachthaventje voorbij Rendbjerg vind ik wel de moeite van een stukje wandelen waard. Tot slot voert het pad naar de havenplaats van Egernsund waar ik weer liefdevol ontvangen word. Deze trip bleef met 2.58 mooi binnen de 3 uur.

Etappe 3 – Egernsund – Sandager – Sonderhav – Kollund – Krusa – Padborg – 27 km – 356 hm

De dag begint met regen en tijdens mijn run houdt het niet op. Ik ben voorbereid op een natte slotetappe, waarbij de ondergrond op delen glad is. Weinig foto’s ook, helaas.

De kuststrook tussen Rinkenaes en Stranderod is minder bevolkt dan voor Egernsund: verlaten steigers, vissersboten die op het water dobberen, een vuurtoren en kleine natuurgebieden zorgen voor veel afwisseling. Tot Sonderhav volg je eerst verder de schilderachtige kust. Tussen Sonderhav en Kollund gaat de route door het binnenland.

Aan het einde van het traject wordt de route heuvelachtiger en leidt over een reeks forse stuwwallen uit de laatste ijstijd. Een pareltje is het traject door het Kollund Skov, een uitgestrekt loofbos, dat mooie doorkijkjes op de Flensburger Förde biedt. Hier ben ik als trailer het best in mijn element.

Voorbij Krusa is nog een overblijfsel uit de ijstijd te zien: het Tunneldal, een diepe kloof, uitgegraven door enorme hoeveelheden smeltwater die door tunnels onder het ijs joegen. Een mooi stukje aan het eind van mijn eigen invulling van etappes van het Gendarmenpad. Bij Padborg ben ik aan het eindstation na 2 uur en 54 minuten.

Uitgelichte afbeelding: visitsonderyilland.dk    Foto’s eigen archief, tenzij anders vermeld

etappe 1: https://connect.garmin.com/modern/activity/3918335802

etappe 2: https://connect.garmin.com/modern/activity/3932181732

etappe 3: https://connect.garmin.com/modern/activity/3945784626#

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s