Loopreis in Barcelona 2020

Dit keer geen blog over trailrunning, maar we houden het wel bij (hard)lopen.

Evenals in 2019 (Praag) stond dit jaar een combi citytrip/halve marathon op het programma. Het derde weekend van februari lieten we stormen van Nederland achter ons voor een zonnig Barcelona.

Ook nu had ik het voornemen om alle afstanden in deze vier dagen lopend te overbruggen, behalve dan de transfers van en naar het vliegveld. Dat was ook nu weer goed voor ruim 100.000 stappen. Te voet zie je immers meer dan in de metro.

Vrijdag – Na aankomst ging het eerst richting Placa de Espanya, een van de mooie pleinen die Barcelona rijk is. Op de Runners Fair alle benodigdheden opgehaald en wat in de omgeving rondgekeken voordat we een authentiek Catalaans eettentje vonden waar we de avond en de magen goed konden vullen.

Zaterdag – Na een uitgebreid ontbijt liepen we naar het startgebied waar we zondag zouden beginnen (Passeig de Pujades). Een korte wandeling in de buurt van het Parc de la Ciutadella, de Zoo en de Arc de Triomf. Alles was er volop in opbouw en er liepen zich al aardig wat groepjes runners op te warmen. De middag hadden we uitgetrokken voor een bezoek aan de Sagrada Familia die we binnen en buiten bekeken hebben. Nooit eerder heeft een bouwwerk zoveel indruk op me gemaakt! Gaudi was een genie en ik bleef telkens nieuwe dingen zien. Ondanks de drukte hier volop van kunnen genieten.

Na een eenvoudige maaltijd vroeg het mandje in met de wekker op kwart over zes om de volgende dag fit aan de start te staan.

Zondag – Om 7 uur zaten we aan het ontbijt in de loop outfit en daarna gingen we direct door naar het evenement. Een lekkere wandeling gevolgd door een warming up en even zoeken naar mijn startvak. Ik had 1.59 uur als eindtijd aangegeven met daarbij de verwachting dat het met 23.000 inschrijvingen wel eens een half uur zou kunnen duren voordat ik zou kunnen starten. Of ik het zou redden binnen 2 uur wist ik niet, omdat ik in het najaar een paar maanden niet had kunnen lopen vanwege een gescheurde cyste in de knieholte. Ik had geen zin om in het achterste vak terecht te komen en het bleek een goede keuze. De eerste lopers gingen om 8.45 uur weg en ik kon om 9.00 uur met de groep van start. Het was druk en ik keek onderweg mijn ogen uit. Ik bleef bewust ontspannen lopen, zonder tijdmeting, en nam elke vijf kilometer tijd voor een flesje water. De verzorging was prima, organisatie en ambiance dik in orde. Veel muziek, slagwerkgroepen en een enthousiast publiek zorgden voor wat extra motivatie en beleving. Zonder problemen kwam ik in 1.57 fit over de meet. Ik had een regelmatige run gelopen met aan het eind nog even het bewijs dat het wat sneller had gekund. Ook hierna was alles perfect geregeld met drinken, fruit, poncho en medaille.

Nog even nagenieten en er was weer ambitie genoeg om in de loop van de middag verder te struinen door volkswijk Barceloneta, langs opgravingen en souvenirwinkeltjes. Helaas waren de rijen voor het Picasso museum te lang om er op te wachten, dus sloten we de dag af met een heerlijke Spaanse maaltijd, weggespoeld met een mooie Rioja, niks mis mee.

Maandag – De ochtend benut voor een laatste stadswandeling en nog even naar een van de vele knusse koffietentjes. Tijd voor afscheid van het bijzonder vriendelijke hotelpersoneel (Europark; aanrader voor wat betreft locatie evenement en een prima ontbijt) en een laatste wandeling naar Placa de Catalunya waar de Aerobus naar het vliegveld al klaarstond.

Nogmaals een mooie combi citytrip/sportief evenement ervaren en we kijken uit naar een volgende. (Noorwegen, Schotland of ……..)