Veluwezoom 1, 2, 3 – 2016

1 Trail; de Veluwezoomtrail, 2 dagen en 3 afstanden. Niet erg gebruikelijk in ons land, maar bij de oudste trail van Nederland is veel mogelijk.

Hoewel er achter trails niet veel logica gezocht moet worden; starts zijn soms gewoon ludiek, afstanden kloppen zelden zoals opgegeven en routes kunnen tot op de laatste minuut worden gewijzigd. Tel daarbij dat er meestal alleen een categorie ‘mannen’ en ‘vrouwen’ is, dan loop je je als 60+ te meten tegen een vaak veel jonger publiek, dus voor de uitslag hoef ik het niet te doen. Het is gewoon bikkelen en genieten tegelijk voor mij.

De start van de 11 km (=12 km) begint ludiek. Ik ben getuige van een aanstaand bruidje dat in de bloemen gezet wordt. Hoe verzin je het om je vrijgezellen partijtje met een run te beginnen. Hier kan het dus.

vz 6

De ochtend trail voert voornamelijk door het bos waar het behoorlijk modderig is en single tracks gaan door gras waar nog niet eerder paden liepen. Echt kort klimwerk is er niet bij, vooral veel ‘vals plat’ over langere stukken.

De middag trail begint hetzelfde, maar bij de single tracks heb ik veel last van de dichte begroeiing. Dit belemmert het zicht op de grond (wortels), omdat er nogal wat takken weggeduwd moeten worden. Ook nu veel ‘vals plat’ en rond de 14 km komt er wat korter klimwerk. Als je focust op 18 km en het worden er bijna 20, dan is het op laatst even pittig. Toch heb ik het gevoel beter gelopen te hebben dan ’s morgens, ondanks het feit dat een irritatie onder mijn voet parten speelde.

bas van b

Na het douchen en een uurtje rust, praat ik lekker bij met Ezra en trailgenoten tijdens de ‘pasta party’.

Moet er een nachtje over slapen of ik op zondag hetzelfde wil doen, maar dan in 1 etappe: 33 km en ook weer 300 hm.

Na het ontbijt en een massage voel ik me goed genoeg om toch aan de 33 km te beginnen. Al was het alleen maar voor het aantrekkelijke parcours; veel meer open terrein, vergezichten, Posbank en Rozendaals veld. Dan maar in een aanzienlijk lager tempo. Er is vandaag een groot lopersveld, want er worden ook afzonderlijk 15, 33 en 57 km gelopen. Om 11 uur ben ik weg met de 33 km meute. Bij trails word je altijd weer verrast door hoe lopers gekleed gaan, lopers die het op blote voeten doen en spontane ontmoetingen die onderweg plaatsvinden. Het is helemaal niet vreemd om aan een medeloopster op een markante plaats te vragen of ze een fotootje wil maken.

vz 4-001

Na 15 km begint het mooiste deel van het parcours; single tracks dwars door de hei, banjeren door los zand, klimmen en dalen over paden, waar vaak met balkjes is gewerkt waardoor je uit je ritme raakt. Bovendien zijn er wandelaars, ruiters en MTB’ers op zondag. Leg je er maar bij neer; het schiet niet op (als je dat al zou willen) Waar ik vooral van genoten heb zijn de eindeloze vergezichten en ongemakken vergeet je daardoor.

Na de Posbank, bij de 2e verzorgingspost, horen we dat er nog wat klimmetjes komen. Dat had ik eigenlijk niet verwacht en sommige stukken doe ik het rustig aan. Als ik binnenkom en mijn doel gehaald heb; – Ren eens een tweedaagse trail i.p.v. een marathon – voel ik me prima, ondanks de stijfheid en wat pijntjes.

vz 13a *

Veluwezoomtrail met 1500 deelnemers. Mijn deelname: twee dagen met in totaal 64,23 km (opgave VZT = 62 km)  – 41 aanmeldingen – 28 finishers –  oudste trail van Nederland – TOP ervaring, met name parcours van de 33 km. Drie foto’s van Bas van Binnendijk*.

11km – 1.06 / 18km – 1.55 / 33km – 3.52  Totaal: 11e in 6.54.24

Tweedaagse lopers VZT 3

6 gedachtes over “Veluwezoom 1, 2, 3 – 2016

      1. Ik zit in een organisatie van de Obstacle Run op 3 sept in Roosendaal. M.a.w. ook eerst maar eens zien of het nog wat zou kunnen zijn voor mij. Na je 60e werkt het een en ander toch soms wat minder soepel; met name herstel.

        Like

Plaats een reactie